Magazinele online sunt din ce în ce mai populare, iar acest trend continuă să fie foarte puternic. Există multe avantaje când vine vorba de shopping-ul online, însă sunt şi părţi negative.
Avantaje
Cel mai mare avantaj pe care shopping-ul online îl oferă este confortul. Magazinele online nu au un program fix pe care trebuie să-l respectăm atunci când facem cumpărături. În plus, nu e nevoie să ne deplasăm la un magazin departe de casă pentru că nu găsim produsele de care avem nevoie în altă parte. Shopping-ul online se poate face din confortul propriei case, şi nu trebuie să ne facem probleme cu privire la cozile lungi de la casele de marcat pentru a putea plăti produsele cumpărate.
Un alt avantaj este acela al diversităţii. Multe oraşe mari din lume au mall-uri şi supermarket-uri uriaşe, ceea ce înseamnă că gama de produse oferite este foarte mare. Cu toate acestea, gama de produse oferită în supermarket-uri nu se poate compara cu lista practic infinită de produse pe care le putem găsi online.
Viteza este un alt factor important unde magazinele online câştigă teren. Atunci când facem cumpărături în supermarket-uri, poate dura destul de mult până găsim produsele de care avem nevoie. În schimb, în mediul online, putem cumpăra tot ce avem nevoie într-un timp mult mai scurt.
Recenziile sunt un alt avantaj al shopping-ului online. Atunci când mergem la un magazin, nu putem fi niciodată complet siguri dacă produsul cumpărat este de calitate. În schimb, dacă facem cumpărături online, putem citi părerile altora cu privire la un anumit produs. Astfel, putem vedea în ce măsură sunt împărţite părerile. Evident, există mereu şansa să avem o experienţă neplăcută cu un produs, chiar dacă recenziile sunt pozitive. Totuşi, recenziile ne pot ajuta să fim mai siguri de achiziţia făcută.
Preţurile şi discount-urile oferite sunt şi ele importante când vine vorba de shopping-ul online. În multe cazuri, preţurile online sunt mai mici decât cele din magazine. Mai mult, datorită faptului că există foarte multe magazine pe Internet, putem să comparăm rapid preţurile şi să optăm pentru magazinele unde produsele sunt mai ieftine. Atunci când discutăm despre discount-uri, acestea se aplică oricărui magazin (online sau offline). În schimb, ne este mult mai uşor să aflăm despre discount-urile din magazinele online. Multe site-uri au disponibil un newsletter la care consumatorii se pot abona pentru a primi ştiri cu privire la preţuri.
Dezavantaje
Probabil că cel mai mare dezavantaj al shopping-ului online este securitatea. În general, site-urile populare (precum eBay sau Amazon) sunt legitime şi oferă o securitate sporită. În schimb, există foarte multe magazine online, şi nu putem fi 100% siguri dacă acestea sunt securizate corespunzător. Este posibil ca la un moment dat să găsim un produs de care avem nevoie la un preţ foarte mic, doar ca mai târziu să aflăm că magazinul nu este legitim şi că informaţiile de pe card ne-au fost furate.
Transportul este un alt dezavantaj. Anumite magazine oferă transport gratuit de la o anumită sumă, însă, în majoritatea cazurilor, consumatorii trebuie să plătească transportul. Deşi este mult mai confortabil să facem cumpărături online, costurile pentru transport pot fi o problemă. În general, transportul nu este foarte costisitor, dar pentru produsele cumpărate din magazinele online de peste graniţă, e posibil ca transportul să coste mai multe decât produsul propriu-zis.
Mai mult, pot interveni întârzieri, sau produsul poate ajunge deteriorat în posesia cumpărătorului. Problema transportului intervine şi atunci când avem nevoie de produse mici. Spre exemplu, dacă vrem să cumpărăm un sistem audio de 2500 lei, atunci transportul de 15 lei nu pare a fi o problemă atât de mare. Totuşi, dacă avem nevoie de o jucărie pentru căţel de 5 lei, transportul va fi tot 15 lei, ceea ce nu e foarte plăcut.
O altă problemă a shopping-ului online este că nu întotdeauna putem discuta cu un reprezentant. Atunci când cumpărăm anumite produse (în special în cazul produselor mai scumpe), vrem să fim siguri că acestea sunt potrivite pentru ce avem nevoie. Spre exemplu, consumatorii ar putea avea întrebări cu privire la puterea unui amplificator pentru chitară, sau cu privire la consumul electric al unui PC. Astfel de întrebări pot fi puse vânzătorului, însă când vine vorba de shopping-ul online acest lucru este mai dificil. Majoritatea magazinelor online au un chat disponibil, dar răspunsul nu va veni imediat.
Un alt dezavantaj major este faptul că produsele nu pot fi încercate. Nu putem şti cu siguranţă dacă tricoul cumpărat este cel care trebuie, sau dacă boxa achiziţionată scoate un sunet plăcut. Acest lucru este cel mai problematic atunci când vine vorba de haine, dar se poate aplica şi la alte produse, precum electronice sau electrocasnice. Evident, dacă produsele nu sunt potrivite, acestea pot fi returnate, dar acest proces este neplăcut, şi înseamnă că în cele din urmă tot nu avem produsul care ne trebuia.